Partnerzy projektu
1. Istanbul Anadolou Adalet Sarayi Anaokulu, Turcja;
2. Okçu Şehit Mehmet Kefeli İlkokulu / Konya – Çumra, Turcja;
3. Şehit Mesut Yağan Anaokulu-Karesi/Balıkesir, Turcja;
4. Ömer kurşun Anaokulu, Turcja;
5. Anne-Frank-Schule, Fellbach, Niemcy ;
6. Przedszkole Miejskie nr 1 im. Marii Kownackiej w Legionowie, Polska;
7. Przedszkole nr 2 w Świerklanach, Polska;
O projekcie:
Projekt rozwija ideę w myśl której najlepsze i najtrwalsze efekty uczenia się można osiągnąć poprzez działanie w prawdziwym życiu (innymi słowy także w naturze). Z tego powodu dzieci będą gromadzić materiał przyrodniczy do prowadzenia aktywności w różnych dziedzinach, takich jak sztuka, muzyka i nauki przyrodnicze. Celem jest aktywizowanie, osiąganie bardziej trwałych rezultatów uczenia się poprzez działanie. Osiągnięcie większej pewności siebie poprzez stworzenie możliwości dostrzegania związków przyczynowo-skutkowych, rozwiązywanie problemów, dostrzeżenia i pokochania natury jako narzędzia do nauki, a także rozwinięcie świadomości proekologicznej.
Cele:
1-Zdobywanie trwałej wiedzy poprzez działanie i życie w otoczeniu natury;
2-Aktywizowanie uczniów oraz włączenie ich w proces uczenia się;
3-Budowanie pewności siebie poprzez rozwijanie myślenia analitycznego, umiejętności obserwowania zależności przyczynowo-skutkowych oraz zdolności rozwiązywania problemów;
4-Rozwijanie świadomości o naturze oraz postaw proekologicznych;
5-rozwijanie umiejętności wyrażania siebie oraz komunikatywności poprzez umożliwienie wyrażania siebie poprzez kreatywne działanie;
6-Rozwijanie umiejętności działania w zespole;
7-Przyczynienie się do postępu we wszystkich obszarach rozwoju dziecka;
Tok pracy: Projekt rozpoczyna się w marcu a kończy w kwietniu. Praca nad projektem polega na realizacji aktywności plastycznych realizowanych w marcu oraz aktywności naukowo-przyrodniczych i muzycznych w kwietniu. Ewaluacja i zakończenie projektu zaplanowane jest pod koniec kwietnia.
Marzec:
1- Poznanie partnerów projektu
2- Stworzenie zadań projektowych
3- Promocja projektu oraz poinformowanie o nim
4- Wybór plakatu i logo
5- Ankieta przed rozpoczęciem projektu
6- Obserwacje i doświadczanie natury podczas gromadzenia materiału przyrodniczego
7- Rozmowy na temat obserwacji oraz zapoznanie się z zebranym materiałem
8- Stworzenie prac plastycznych (mandala, samodzielna praca twórcza, wypełnianie szablonów materiałem przyrodniczym)
Kwiecień
1- Aktywności przyrodniczo-naukowe (orientacja w terenie, doświadczenia z napięciem powierzchniowym wody, kodowanie) z wykorzystaniem zebranego materiału
2- Aktywności muzyczne (tworzenie instrumentów, zabawy z rytmem )
3- Przygotowanie końcowego rezultatu projektu
4- Ankieta na zakończenie projektu
5- Zebranie opinii rodziców na temat projektu
6- Zakończenie projektu Spodziewane rezultaty
Dziecko
1-Ma wysoki poziom ciekawości oraz rozwiniętą umiejętnością odkrywania i doświadczania.
2-Ma świadomość proekologiczną i środowiskową.
3-Wie jak wyrazić siebie w sposób kreatywny.
4-Poprzez obcowanie w naturze lepiej potrafi dostosować się do życia w środowisku.
5-Jest pewne siebie, potrafi myśleć analitycznie, odnajdywać związki przyczynowo-skutkowe i rozwiązywać pojawiające się problemy.
6-Jest otwarte na komunikację i współpracę z różnymi kulturami.
7-Rozumie wagę edukacji osadzonej w naturze.