Ogólnopolski Program "Optymistyczne Przedszkole"

Liczba odwiedzających: 512

,,Optymistyczni lepiej się uczą, są zdrowsi, więcej zarabiają, zakładają długotrwałe i szczęśliwe małżeństwa, utrzymują więź ze swoimi dziećmi, a nawet dłużej żyją"    Alan Loy McGinnis

W roku szkolnym 2011/2012 przystąpiliśmy do nowego, ogólnopolskiego programu OPTYMISTYCZNE PRZEDSZKOLE. Nasze przedszkole jako trzecia legionowska placówka przystąpiło do programu „Optymistyczne przedszkole” autorstwa Pań Mirelii Nawrot i Ireny Dzierzgowskiej. Wg założeń tego programu wspólnym celem nauczycieli, rodziców i całego personelu jest wychowanie dzieci, aby przejawiały zachowania konstruktywne, były życzliwe, przyjazne dla otoczenia, żyły zgodnie, były chętne do pomocy, współpracy, były tolerancyjne, wrażliwe na krzywdę ludzką, zaangażowane we wszystko to, co wzmacnia szczęście każdego człowieka. Optymistyczne dzieci to szczęśliwi przyszli obywatele naszego kraju. Według tegoż programu celem wychowania jest rozwijanie w dziecku optymizmu, poczucia własnej wartości, nauczenie, jak radzić sobie w różnych sytuacjach, jak rozwijać zainteresowania i talenty;                                                                  

  • Kolor czerwony - najcieplejszy, to wychowanie. Dzieci są życzliwe, uprzejme, zaradne...    
  • Kolor pomarańczowy - inteligencje wielorakie. Przedszkole diagnozuje inteligencję dzieci, Jest urządzone w sposób, który wspiera różnorodne zainteresowania;
  • Kolor żółty - sukces każdego dziecka. Przedszkole dostrzega sukcesy każdego dziecka, wzmacnia je i omawia z rodzicami;
  • Kolor zielony - coraz wyższy poziom umiejętności. Przedszkole umiejętnie ocenia osiągnięcia dzieci;
  • Kolor niebieski - optymistyczni rodzice. Przedszkole prowadzi Klub Optymistycznych Rodziców;
  • Kolor granatowy - optymistyczny personel. Przedszkole dba o stały rozwój personelu. Wszyscy dorośli przestrzegają wspólnie uzgodnionych zasad optymistycznego postępowania;   
  • Kolor fioletowy - promocja. Przedszkole profesjonalnie prowadzi działania z zakresu promocji placówki, np. przedszkole często publikuje swoje osiągnięcia w prasie.

Program może być realizowany przez trzy lata,po tym czasie nasze przedszkole uzyskało tytuł OPTYMISTYCZNE PRZEDSZKOLE .

 Program "Optymistyczne przedszkole" oparty jest na idei głoszonej przez amerykańskiego profesora psychologii Martina E. P. Seligmana. Jego badania nad depresją doprowadziły go do wniosku, że staje się ona powszechnym zjawiskiem i dotyczy coraz młodszych roczników. Dlatego tez zaproponował program, który może pomóc rodzicom i wychowawcom nauczenia dziecka zaradności, optymizmu i samodzielności. Dzięki temu dziecko będzie odporne na zjawisko wyuczonej bezradności i znacznie lepiej przygotowane do radzenia sobie z problemami na każdym etapie życia. Według programu celem wychowania jest rozwijanie w dziecku optymizmu, poczucia własnej wartości, nauczenie, jak radzić sobie w różnych sytuacjach, jak rozwijać zainteresowania i talenty.

Celem wspólnych dążeń nauczycieli i rodziców jest takie wychowanie dzieci, aby przejawiały one zachowania i działania konstruktywne, życzliwe i przyjazne dla innych ludzi, altruistyczne w stosunkach zbiorowych i zespołowych. Ważne jest też by dzieci były zgodne, chętne do pomocy i współpracy, tolerancyjne, by kochały to, co jest naprawdę cenne i godne kochania, były wrażliwe na krzywdę ludzką i niesprawiedliwość, zaangażowane we wszystko to, co może maksymalizować szczęście każdego człowieka.

W programie przewija się takie hasło jak „dobry kolega, dobra koleżanka” mające za zadanie podejmowanie nowych wyzwań oraz radzenie sobie w trudnych sytuacjach przez dzieci.

Główne cele Programu : tworzenie okazji do budowania konstruktywnych więzi; rozwijanie umiejętności nawiązywania kontaktów; swobodne wyrażanie próśb i oczekiwań przez dzieci; rozwijanie w dziecku optymizmu, poczucia własnej wartości; uczenie jak radzić sobie w różnych sytuacjach; rozwijanie zainteresowań i talentów; uczenie życzliwości, empatii, pomagania innym oraz przyjaźni; Program zawiera następujące materiały: Pięcioletni program rozwoju przedszkola – zgodny z wymaganiami rozporządzenia o nadzorze.

Pudełko Szczęścia, a w nim siedem teczek – siedem kolorów tęczy. Po roku realizacji i po wypełnieniu krótkiej ewaluacji otrzymujemy tytuł OPTYMISTYCZNE PRZEDSZKOLE.

Program OPTYMISTYCZNE PRZEDSZKOLE jest programem samokształceniowym. 

Nauczyciele przedszkola otrzymują materiały, które stanowią inspirację do ich własnych przemyśleń i ćwiczeń z dziećmi. Założenia programu wychowawczego: Akceptacja przez cały personel priorytety związane z wyrabianiem w wychowankach postawy optymizmu i zaradności. Wychowanie dzieci odbywa się poprzez specjalne dobrane treści nauczania (zabawa, opowiadanie bajek, wyrabianie nawyków i postaw). Dzieci w optymistycznym przedszkolu musza mieć poczucie bezpieczeństwa. Potrzeba nauczyć dzieci wyrażania swoich uczuć i emocji poprzez wyzwolenie najpierw w sobie optymizmu i pozytywnego myślenia. Optymistyczne Przedszkole Urządzenie wnętrza sprzyja poczuciu bezpieczeństwa, spokoju, rozwojowi zainteresowań dzieci. Celem wychowania jest rozwijanie w dziecku optymizmu, poczucia własnej wartości, nauczenie, jak radzić sobie w różnych sytuacjach, jak rozwijać zainteresowania i talenty.

 O optymistycznym wychowaniu dowiadujemy się z TECZKI CZERWONEJ. Nauczycielki i cały personel zwracają się do dzieci stosując zasady optymistycznego wychowania. Więcej informacji na ten temat znajdziemy w TECZCE GRANATOWEJ. Przedszkole efektywnie współpracuje z rodzicami. Opis kontaktów z domem dziecka zawiera TECZKA NIEBIESKA. Bardzo ważne są właściwe relacje w gronie dzieci.               W optymistycznym przedszkolu wszyscy się uczą życzliwości, empatii, pomagania sobie, przyjaźni. Niedopuszczalne są złośliwości, wyszydzanie, agresja, przemoc. Nawet małe dzieci potrafią rozwiązywać konflikty. Personel optymistycznego przedszkola nie składa się z aniołów. To tacy sami ludzie jak inni. Lecz świadomie, poprzez szkolenia, refleksje, pracują nad doskonaleniem swoich umiejętności wychowawczych.

OPTYMISTYCZNE PRZEDSZKOLAKI:

Są pełne inicjatywy, odważne i samodzielne Chętnie się uczą, maja szerokie zainteresowania i wiele talentów Są kreatywne i pełne fantazji Odróżniają dobro od zła, maja wiele empatii, są współczujące i bardzo przyjaźnie nastawione do koleżanek i kolegów Dzięki odpowiednim pochwałom i sposobom wyjaśnienia porażek i sukcesów nasze przedszkolaki mają zrównoważony obraz siebie samych, poczucie pewności i wiary w swoje możliwości Wolą współpracę niż rywalizację Wychowanie dzieci odbywa się na zajęciach poprzez specjalnie dobrane treści nauczania, poprzez zabawy, opowiadanie bajek, wyrabianie nawyków i postaw sprzyjających rozwojowi optymizmu u dzieci jak i również dbaniu o wrodzone predyspozycje i talenty naszych wychowanków.

OPTYMISTYCZNE SPOTKANIA I NASZE SUKCESY: Co roku odbywają się ogólnopolskie zjazdy kadry Optymistycznych Przedszkoli, na których dzielimy się wiedzą, doświadczeniem i osiągniętymi efektami w pracy.   Poniżej poszczególne Zjazdy w których braliśmy udział i sukcesy:

Królewski IX Zjazd Optymistycznych Przedszkoli- Krasków 6-8.01.2011 - zapoznanie z prezentacją dla przedszkoli „Ewaluacja zewnętrzna od startu do mety – rola dyrektora i rady   pedagogicznej”                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                             X Jublieuszowy Zjazd Optymistycznych Przedszkoli- Warszawa 27-28.06.2011 - organizacja konkursu i wystawy pokonkursowej „Optymizm nie jedno ma imię”, finał konkursu ogólnopolskiego którego byliśmy organizatorami "Optymistyczny wiersz" właśnie na tym zjeździe otrzymaliśmy Certyfikat OPTYMISTYCZNE PRZEDSZKOLE                                                                                                                                                        

XI Zimowy Zjazd Optymistycznych Przedszkoli- Kraków 8-10.03.2012 - prezentacja „Co zrobić, by nie bać się ewaluacji zewnętrznej”, wybór Dyrektora Katarzyny Pawlik na Vice Rektora Optymizmu na lata 2012 - 2014

XII Ogólnopolska Konferencja Optymistycznych Przedszkoli „Nowy pogląd na etykę pracy”- Toruń 21-23.03.2013 współorganizator „Sieci uczących się Przedszkoli”

XIII Zjazd Optymistycznych Przedszkoli- Wisła 27-29.03.2014 Prezentacja „Gotowość szkolna dzieci 5-cio letnich” oraz „Optymistyczni Rodzice” finał konkursu ogólnopolskiego"Piosenka jest dobra na wszystko".

XIV Zjazd Optymistycznych Przedszkoli „Rozwój Kompetencji – Liderzy w Optymistycznym Przedszkolu”- Świnoujście 19-21.03.2015 - finał konkursu ogólnopolskiego „Zawodowy optymista dba o doskonałą formę, to co zdrowe zjada wszystko” oraz „Reportaż Optymisty”.

 XV Zjazd Optymistycznych Przedszkoli ,,COACHING I ROZWÓJ W EDUKACJI’’ - Warszawa 31.03 - 02.04.2016r. Innowacja Roku „KOP Kreatywność, Optymizm, Partnerstwo”

 XVI Zjazd Optymistycznych Przedszkoli "Akademia Ekspertów" - Zakopane 19 - 21 marca 2017r. - Certyfikat Sieć Uczących się Przedszkoli "SUPEŁ"

XVII KONGRES OPTYMISTYCZNYCH PRZEDSZKOLI UNIEŚCIE gm. MIELNO 12-14-KWIETNIA 2018- Certyfikat Sieć Uczących się Przedszkoli "SUPEŁ"

XVIII Kongres Polska Arena OPTYMISTYCZNYCH PRZEDSZKOLI - Królestwo Dzieci - Janów Podlaski 27 - 29 października 2022r. - Akt Nadania i tytuł Honorowego członka Polskiej Areny Optymistycznych Dyrektorów.